מילון המושגים של Carmee – כל מה שרציתם לדעת בתחום הרכב ולא העזתם לשאול

לנוחיותכם, מילון המושגים בתחום הרכב המחולק לפי נושאים, כאשר כל קטגוריה מכילה פירוט פנימי אליו ניתן להגיע באמצעות לחיצה על סימן ה +.


קניה, מימון ואחריות

שווי שימוש –  המס שמטילה המדינה על מקבלי רכב צמוד ממקום העבודה. מחושב לפי 2.5 אחוז מערך הרכב שקיבל העובד. כך שאם קיבל למשל רכב בשווי 100 אלף שקל, מחשיבה אותו המדינה כשווה לתוספת הכנסה חודשית של 2,500 שקל, עליה הוא משלם מס הכנסה בהתאם לגובה משכורתו. מכוניות ירוקות זוכות להנחה בשווי השימוש: הנחה בסך 500 שקל בחודש לרכבים היברידיים ו-1,000 שקל בחודש לרכבים היברידיים נטענים ("פלאג אין") וחשמליים

אחריות יצרן- יבואן מחויב בידי משרד התחובורה לספק לכל רכב חדש אחריות לפחות לשנתיים או ל-100 אלף ק"מ. הכיסוי כולל את כל מערכות הרכב, למעט אביזרים כמו מצמדים, צמיגים, ומגבים. רוב היבואנים מספקים אחריות ל-3 שנים, מעט גם ל-5 ואף ל-7 שנים, ועד 150 אלף ק"מ. בחלק מהמקרים תוספת האחריות מעבר לשלוש השנים מוגבלת למערכות מרכזיות כמו מנוע וגיר. בעת רכישה במסלולי אפס ק"מ מחברות הליסינג, מספקים חלק מהיבואנים אחריות קצרה יותר לעומת רכישה ישירה מאולמות התצוגה שלהם. מכוניות היברידיות וחשמליות זוכות לאחריות מוארכת לסוללה החשמלי, עד לחמש עד שמונה שנים.

קבוצת רישוי- כל המכוניות החדשות מחולקות לשבע? קבוצות רישוי בהתאם למחירן. קבוצת הרישוי קובעת את מחיר אגרת הרישוי השנתית. גם שווי המכונית שמקבל עובד מהמעסיק נקבע פעמים רבות לפי קבוצת רישוי מסוימת

טרייד אין- רכישת הרכב הישן של הלקוח, כחלק מעסקה רכישת רכב חדש יותר. הלקוח משתמש ברכבו הקיים כחלק מהתשלום על רכבו הבא. מחיר הרכב בעסקה מתבסס על מחירו במחירון. מצבו המכאני ורמת הביקוש לדגם המסוים בשוק. תמורת החיסכון בזמן במכירה וזמינות העסקה יקבל הלקוח מסוחר הרכב בדרך כלל מחיר נמוך יותר מאשר היה מקבל ממכירתו בשוק החופשי. עסקאות טרייד אין מוצעות כיום כמעט לכל רוכש רכב חדש או משומש.

ליסינג תפעולי (עסקי) –  במקום לרכוש את הרכב, הלקוח, בדרך כלל חברה עסקית, חוכר אותו מחברת ליסינג תמורת תשלום קבוע לתקופה מוגבלת מראש, בדרך כלל 36 חודשים. הרכב נרשם על שם חברת הליסינג, והיא זו שדואגת לתחזוקתו השוטפת, ביצוע מבחן רישוי שנתי, טיפולים ותיקונים, ביטוח, ועוד. בתום התקופה חוזר הרכב לחברת הליסינג, אלא אם הלרוח מבקש להאריך את משך העסקה או לרכוש את הרכב לבעלותו

ליסינג פרטי-  גרסת הלקוחות הפרטיים לליסינג העסקי. הלקוח משלם מקדמה ומתחייב לתשלומים חודשיים קבועים מראש לתקופה קבועה מראש, בדרך כלל 30 חודשים. בסיום התקופה יכול הלקוח לעבור לרכב חדש אחר, בלי לשלם שוב מקדמה, להחזיר את הרכב לחברת הליסינג ולסיים את העסקה או לרכוש אותו לבעלותו. חלק מהעסקאות כוללות כיום גם רכיבים תפעוליים, כמו טיפולים וביטוח, ואחרות רק את המימון לרכב. בחלק מהמקרים מתחייב הלקוח לתשלומים חודשיים נמוכים, תמורת הגדלת התשלום בסיום התקופה, לעתים אף מעבר לשווי שיהיה אז לרכב, מה שמחייב אותו להוסיף סכום כסף נוסף לכיסוי התשלום

מימון בנקאי- קבלת הלוואה לרכישת הרכב מידי הבנק. מימון כזה עשוי להיחשב ללקוח כחלק מהאשראי השוטף שהוא מקבל, ולהקטין את זמינות האשראי שיקבל לצרכים אחרים

הלוואה חוץ בנקאית- קבלת הלוואה לרכישת רכב מידי חברות המתמחות באספקת מימון. החברות האלה מעניקות לעתים הלוואות גם למי שסורבו בידי הבנקים, ואישור ההלוואה מהיר יותר מאשר בבנקים. אולם בדרך כלל הריבית שהם גובים גבוה יותר מה שמייקר את עלות ההלוואה

מושגים ברכב

נפח מנוע – גודל מנוע בנזין או דיזל נמדד לפי נפח בסנטימטר מעוקב (סמ"ק), או בליטר (אלף סמ"ק). בעבר היה קשר ישיר בין נפח המנוע ועוצמתו, אבל כיום יש מנועים קטנים עם מגדשי טורבו שעוצמתם עדיפה על פני זו של מנועים גדולים יותר. למשל, מנוע 1,000 סמ"ק (1 ליטר) ו-1,200 סמ"ק (1.2 ליטר) מודרניים שביצועים טובים משל מנועי 1,600 סמ"ק (1.6 ליטר) ותיקים. עם זאת עדיין מנוע שנפחו גדול יותר יצרוך בדרך כלל יותר דלק. חישוב הנפח מתבצע על ידי מכפלה של מהלך הבוכנה כפול שטחה כפול מספר הצילינדרים

הספק מנוע –  כוח המנוע הוא שילוב של ההספק שלו והמומנט. ההספק נמדד בכוחות סוס (כ"ס), מונח היסטורי המתאר את הכוח שצריך להפעיל כדי להרים 750 ק"ג לגובה 10 מטר בתוך שנייה אחת. ההספק אינו קבוע לאורך כל פעולת המנוע, ומשתנה בהתאם לקצב סיבובי המנוע (סל"ד). נהוג לפרסם את שיא ההספק, וככל שהוא מושג בסל"ד נמוך יותר, כוח המנוע יהיה זמין ושימושי יותר

מומנט- כוח המנוע הוא שילוב של ההספק שלו והמומנט. מומנט הוא מונח פיזיקלי המתאר את הדינמיקה של גוף. החלפתם פעם גלגל? בשימוש במפתח ברגים רגיל צריך להפעיל כוח רב יותר כדי לפתוח את ברגי הגלגל. כאשר משתמשים במפתח עם ידיעת ארוכה יותר, אפשר להפעיל פחות כוח. ההבדל הוא המומנט שנוצר באמצעות הידית הארוכה יותר. ובהסבר מעשי יותר: במנועי מכוניות נתון המומנט מתאר עד כמה עוצמת המנוע שלהם שימושית וזמינה. ככל ששיא המומנט נמדד בסיבובי מנוע נמוכים יותר (סל"ד) עוצמת המנוע תהיה זמינה יותר, ותושג בלחיצה חזקה פחות על דוושת הגז

תיבת הילוכים ידנית: תיבת הילוכים מאפשרת שימוש יעיל יותר בכוח המנוע. בתיבת הילוכים ידנית הנהג מחליף הילוכים באמצעות הסטת ידיעת ההילוכים ולחיצה מקבילה על דוושת המצמד (קלאץ') המנתקת רגעית את המנוע מתיבת ההילוכים ברגע ההחלפה. לתיבות ידניות יש על פי רוב 5 או 6 הילוכים

תיבת הילוכים אוטומטית: תיבת הילוכים מאפשרת שימוש יעיל יותר בכוח המנוע. בתיבת הילוכים אוטומטית קלאסית (פלניטרית) לא נדרש הנהג להעביר בעצמו את ההילוכים, והתיבה עוברת להילוך גבוה או נמוך יותר באמצעות מנגנון המבוסס על גלגלי שיניים ולחצי שמן. בתיבה כזו אין דוושת מצמד והנהיגה בה קלה יותר. בעבר היו רוב התיבות האוטומטיות בנות 4 הילוכים קדמיים, כיום נמכרות בעיקר תיבות 6 הילוכים והיצרנים אף עוברים לתיבות עם 8, 9 ואף 10 הילוכים

תיבת הילוכים רציפה: תיבה רציפה היא תיבה שבה עוברים ההילוכים אוטומטית, אך היא אינה מצוידת בהילוכים בעלי יחס קבוע, אלא רק ביחס נמוך וגבוה מוגדרים מראש, שביניהם יש אינסוף הילוכים. במקום גלגלי שיניים מורכבת התיבה משני חרוטים ורצועת הנעה ביניהם. תיבה רציפה משפרת את צריכת הדלק, אך מספקת פחות בלימה מנוע בירידות לעומת שאר התיבות, ולעתים פעולה רועשת יותר

תיבת הילוכים רובוטית: תיבה המעבירה את ההילוכים באופן אוטומטי, אך מבוססת על מנגנון מכאני של תיבה ידנית. יש לה גם כן מערכת מצמד (קלאץ') אך זו מופעלת חשמלית בידי מחשב התיבה. בשוק ישנן תיבות רובוטיות עם מצמד אחד, בעיקר במכוניות קטנות וזולות, ותיבות כפולות מצמד, שמציעות פעולה חלקה יותר. כל התיבות הרובוטיות מציעות צריכת דלק עדיפה וביצועים טובים יותר לעומת תיבה אוטומטית קלאסית, אך העברת ההילוכים פחות חלקה

הנעה קדמית-. כאשר כוח המנוע מועבר לצמד הגלגלים הקדמיים. בתצורה זו, המודרנית יותר, זו יש פחות סכנת החלקה, והמכונית יציבה יותר על הכביש. רוב המכוניות כיום בן בעלות הנעה קדמית

הנעה אחורית- כאשר כוח המנוע מועבר אל הגלגלים האחוריים. מדובר בתצורה ותיקה יותר, המקטינה את יציבות המכונית, אך מהווה יתרון בנהיגה ספורטיבית, בזכות היכולת להחליק את המכונית בקלות יותר בסיבובים, ובכך שהיא מאפשרת היגוי מדויק יותר

הנעה כפולה- כאשר כוח המנוע מועבר לכל ארבעת גלגלי הרכב. תצורה כזו מעניקה יציבות טובה יותר בסיבובים ובעת נהיגה על משטחים חלקים, כמו כביש רטוב, מושלג או בוצי, ולכן היא פופולרית ברכבי שטח. מנגד, היא מעלה את צריכת הדלק ובלאי הצמיגים

מרווח גחון- המרחק בין הנקודה הנמוכה ביותר בגחון (תחתית) הרכב, אל הכביש. ככל שמרווח הגחון גבוה יותר יהיה לרכב קל יותר לנסוע בשטח לא סלול, כמו שבילים וסלעים. מנגד, מרווח גחון גבוה יותר מפחית מאחיזת הכביש של הרכב ומגביר את צריכת הדלק

זווית גישה ונטישה – הזווית שבין הגלגל לפגוש הסמוך. כאשר הזווית נמדדת בחלקו הקדמי של הרכב היא מכונה זווית גישה וכאשר היא נמדדת בחלקו האחורי, היא מכונה זווית נטישה. מדובר בנתון המעיד על יכולותיו של רכב שטח לנסוע בתנאים מאתגרים ולהתמודד עם טיפוס מדרגות, וכניסה או יציאה מעליות ומורדות קשים. ככל שהזווית גדולה יותר, יכולת השטח של הרכב גבוהה יותר

הילוך כוחככל שנוסעים בהילוך נמוך יותר, יש לנהג יותר כוח להאיץ, לטפס או להשתמש בכוח המנוע לבלימת המהירות. בחלק מרכבי השטח והטנדרים יש מערכת של הילוכים קצרים יותר, המאפשרת להם לטפס בעליות קשות יותר, באיטיות ובביטחון ולסייע בהאט הרכב במורדות קשים. שימוש בהילוך כוח גם מסייע בגרירת מטענים כבדים יותר, בכביש ובשטח

כללי

דרגת זיהום אוויר –  כל המכוניות שנמכרות בישראל מחולקות ל-15 קבוצות, לפי כמות זיהום האוויר שהיא פולטת מהאגזוז. קבוצת הזיהום נקבעת לפי הציון הירוק לכל רכב, שמחושב לפי נוסחה ישראלית ייחודית, המשקללת נתוני פליטת הגזים המרכזיים, כמו פחמן חד-חמצני, פחמן דו חמצני, חלקיקים, פחמימנים ותחמוצת חנקן. במסגרת תכנית המיסוי הירוק בישראל, דרגת הזיהום משפיעה גם על מס הקנייה המשולם עבור הרכב, ועל תשלום שווי השימוש על הרכב בידי מי שמקבלים אותו מהמעסיק

מבחן ריסוק: מבחן המדרג את יכולת הרכב להגן על נוסעיו בשעת תאונה, ובחלק מהמקרים אף למנוע אותה. קיימים מספר גופים בעולם המבצעים מבחני ריסוק, כאשר הרלוונטי ביותר לנהג הישראלי הוא מבחן הריסוק האירופי, EuroNCAP, המבוצע בידי גוף עצמאי, הממומן בידי חלק מממשלות אירופה וגופים צרכניים. ציון מבחן הריסוק האירופי, בין כוכב אחד לחימה, נקבע באמצעות בדיקת התנגשות חזיתית, התנגשות צד, ופגיעה בעמוד במהירויות של 29 עד 64 קמ"ש, וגם הגנה על הולכי רגל והגנה על ילדים. בשנים האחרונות נוספה גם בדיקת של מערכות הבטיחות האקטיבית, כמו בלימת חירום אוטונומית

ציון רמת אבזור בטיחותי- כל רכב שנמכר בישראל מדורג לאחת מבין 8 דרגות אבזור בטיחותי, לפי נוסחה ייחודית שקבע משרד התחבורה הבוחנת את המפרט הבטיחותי של הרכב, אך לא את ביצועי המערכות. בין המערכות המשפיעות על הדירוג נמצא מספר כריות האוויר וקיומן של מערכות כמו התרעה מפני התנגשות מלפנים, התרעה על סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, ועוד. רכב פרטי שלו פחות מ-6 כריות אוויר מקבל אוטומטית דירוג 0

אבזור

מחשב דרך– מערכת המספקת לנהג מידע אודות הנסיעה, כמו מהירות ממוצעת, צריכת הדלק במהלך נסיעה, טווח נסיעה עד לתדלוק הבא, כמות ק"מ עד לטיפול הבא, זמן הנסיעה ועוד.

חיישני תאורה- מערכת אשר מדליקה את אורות הרכב אוטומטית כאשר התאורה החיצונית חלשה, כמו בעת כניסה למנהרה, בחניון סגור או בעת נסיעה שעות החשכה

חיישני גשם- מערכת המפעילה אוטומטית את המגבים הקדמיים כאשר היא מזהה רטיבות המצטברת במהירות על השמשה, כמו בעת ירידת גשם

מפתח חכם – מפתח המאפשר לנהג לפתוח את הדלת ובחלק מהמקרים גם להתניע את הרכב ללא בלחיצה על השלט רחוק ואחר כך בהכנסת המפתח מפתח ההתנעה. נעילת הדלת משוחררת ברגע שנהג נעמד בקרבתה ונוגע בידית הפתיחה

מערכת בקרת אקלים – מזגן בעל שליטה ממוחשבת. בקרת האקלים קובעת אוטומטית את עוצמת המיזוג והקור או החום, כדי להגיע לטמפרטורה שקבע הנהג ולשמוע עליה במהלך הנסיעה. בחלק מהמכוניות קיימת בקרת אקלים מפוצלת, נפרדת לנהג ולנוסע שלצידו, או אף ליושבים מאחור, שכל אחד מהם יכול לבחור בטמפרטורה שונה.

אנדרואיד אוטו– גרסה של מערכת הפעלה אנדרואיד עבור כלי רכב, המתממשקת עם כל טלפון החכם הכולל מערכת ההפעלה אנדרואיד 5 ומעלה. השימוש בממשק מחייב התקנת אפליקציה תומכת בטלפון החכם. עם חיבור הסמארטפון לרכב באמצעות כבל ושקע USB  מתאפשרת שליטה במספר אפליקציות כמו גוגל מפות, waze, google play music וניתן להוריד אפליקציות נוספות הנתמכות בממשק.

אפל קאר פליי- מערכת הפעלה שמשמשת כממשק בין הטלפונים החכמים של אפל לבין מסך המולטימדיה בכלי הרכב התואמים למערכת. המערכת מאפשרת לשלוט ביישומים כמו אפליקציות ניווט waze, הפעלת קולית בעזרת העוזרת האישית "סירי", אפליקציית וואטסאפ, הקראת הודעות, ספוטיפיי ואפל מפות.

בטיחות

זיהוי רכב בשטח מת- מערכת שמתריעה בפני הנהג על המצאות רכב נוסף מאחורי רכבו שלו, כדי להזהירו שלא ייצא לעקיפה שעלולה להסתיים בהתנגשות. מדובר בשטח המת שבין האזור שמכסה המראה המרכזית ברכב, לזה שמכסות מראות הצד. הנהג מקבל את ההתרעה באמצעות הדלקת סימון התרעה במראות הצד

איזופיקס- תקן בין לאומי לעגינה בטוחה של לכיסאות בטיחות לפעוטות אל מושבי הרכב. מאפשרת לכיסאות הבטיחות להתחבר ישירות לשלדת הרכב. עוגני האיזופיקס מאפשרים עגינה מהירה ופשוטה יותר, ללא טעויות ומבלי להשתמש בחגורות הבטיחות של הרכב.

שליטה אוטונומית באורות נסיעה – מערכת המאפשרת לנהג לנסוע באורות גבוהים ("אורות דרך") מבלי לסנוור את הבאים ממול. ברגע שהיא מזהה רכב המגיע ממול היא מעבירה אוטומטית את התאורה מאורות דרך לאורות מעבר, וברגע שהרכב חולף, מחזירה בחזרה לאורות דרך, כך שהנהג יכול לראות בלילה לטווח ארוך יותר

בלימת חירום אוטונומית – מערכת המאטה ואף עוצרת לגמרי את הרכב, כאשר הוא מתקרב להתנגשות ברכב אחר, והנהג לא מגיב להתראות על סכנת התנגשות. חלק מהמערכות מסוגלות גם לזהות ולבלום את הרכב גם לפני התנגשות בהולך רגל או רוכב אופניים. הגילוי מתבצע באמצעות מכ"ם, מצלמה, מכ"ם לייזר, או שילוב ביניהם. ברוב המכוניות מופעלת המערכת עד למהירות של 65-80 קמ"ש, אולם יש מכוניות שבהן המגבלה נמוכה או גבוהה יותר

בקרת שיוט אדפטיבית – בקרת שיוט המסוגלת לא רק לשמור על מהירות קבועה של הרכב, אלא גם להאט או להאיץ אותו בהתאם למהירות התנועה. המערכת, המבוססות בדרך כלל על מכ"ם, בולמת לבד את הרכב כאשר הרכב שלפניו מאת או עוצר, ומאיצה בעצמה את הרכב למהירות שנקבעה כאשר הרכב שלפנים מאיץ, או מפנה את הנתיב

תיקון סטייה מנתיב – מערכת המזהה שהרכב סוטה מנתיב הנסיעה ללא איתות המראה על כוונת הנהג לעבור נתיב, ומסובבת את ההגה כך שרכב יישאר בנתיב הנסיעה המקורי. לנהג יש בכל שלב אפשרות לעקוף את פעולת המערכת ולהסיט את ההגה כרצונו.

מערכת נגד נעילת גלגלים (ABS): מערכת המזהה נעילת גלגלים בעקבות החלקת הרכב, שמונעת ממנו לעצור, ולא מאפשרת לנהג להשתמש בהגה כדי לעקוף מכשול.  המערכת משחררת לשברירי שנייה את הגלגל כך שיתפוס מחדש אחיזה, תוך בלימה למשל בכביש רטוב

מערכת לזיהוי תמרורים- מערכת שנועדה להזהיר את הנהג מנהיגה במהירות מעל למותר. על סמך זיהוי ופיענוח התמרורים בדרך, היא מציגה לנהג את המהירות המותרת. בחלק מהמכוניות אף מתריעה לנהג כשהוא נוסע מהר מהמותר, ואף מקושרת לבקרת השיוט ומסוגלת להגביל את מהירות הנסיעה בהתאם לחוק